Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktuellt

Här till vänster hittar du aktiviteter som Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier arrangerar/stödjer.

Du hittar de senaste nyheterna från GGBC på Twitter (@GGBC_GU) och på vår Facebook-sida.

Nyheter

• Omdefinierar livets släktträd

[2019-03-07] En ny metod för att analysera genetiska data visar att förhållandet mellan levande arter, från bakterier till växter och djur, skiljer sig från vad forskarvärlden tidigare trott. Till exempel verkar vissa växter och djur ha utvecklats senare än vad som tidigare uppskattats.

• Däggdjur riskerar att försvinna i snabb takt

[2018-11-05] Många däggdjur kommer att dö ut de kommande 50 åren om inget görs för att hejda utvecklingen. En studie från Århus och Göteborgs universitet konstaterar att djur och växter utrotas så hastigt att evolutionen inte kan kompensera för den miljöpåverkan vi människor utövar på jordens arter.

• Göteborgsforskare blir forskningschef för världens största botaniska trädgård

[2018-10-25] Alexandre Antonelli, professor i biologisk mångfald vid Göteborgs universitet och föreståndare för Centrum för globala biodiversitetsstudier, tar nu över jobbet som forskningschef för Kew Gardens.

• Högre växter tar över ett varmare Arktis

[2018-10-03] Lågvuxna gräs, örter och buskar kännetecknar Arktis, men nya, mer högresta växtarter har börjat sprida sig och ta över i området. Det har resulterat i en generell ökning av höjden på tundravegetation de senaste tre decennierna, rapporterar ett internationellt forskarteam i tidskriften Nature. Forskare vid Umeå, Göteborgs och Lunds universitet samt Sveriges Lantbruksuniversitet har deltagit i studien.

• Berg skapar biologisk mångfald

[2018-10-03] Berg är bland de mest artrika ställena på jorden, men forskare har länge kämpat för att förstå varför de är så viktiga för att skapa hög artrikedom. Ett internationellt forskarlag lett av Alexandre Antonelli på Göteborgs universitet kastar nu nytt ljus över denna fråga.